Sunday, June 24, 2012

MEMBUAT KEPUTUSAN

Alah senang sahaja buat keputusan ya atau tidak sahaja. Cakap memang mudah. Sesuatu keputusan itu memerlukan pertimbangan.Antara pertimbangan yang seringkali 
kusut bagi kita untuk memikirkannya ialah:

1) diri sendiri
2) kawan
3) family                                                                       
4) guru/lecturer
5) persekitaran

Dan sebenarnya banyak lagilah yang kita perlu pertimbangkan. Disaat kita buat pertimbangan terhadap sesuatu keputusan sudah semestinya terdapat segelintir tidak dapat menerima keputusan itu. Pada ketika inilah konflik ini bermula. Pada saat ini juga pembuat keputusan akan diselubungi rasa bersalah. Hendak buat pilhan ini atau yang itu. 


Disaat fikiran dan hati bercelaru untuk membuat keputusan kepada siapakah yang utama harus kita merujuk:? Ya kita sering lupakan-Nya. Pencipta kita Allah s.w.t, Dia pencipta kita sudah  tentu Dia tahu akan kehendak kita. Perkara yang ingin dijaga hati mereka. Tapi kita lupa setiap perkara tidak akan terjadi tanpa keizinanan-Nya.

::Setiap keputusan mesti ada hikmahnya. Redhalah dengan sesuatu itu. Jika kita fikirkan kepentingan diri sendiri sudah tentu tidak akan dapat memuaskan hati kita sampai bila-bila. Hidup ini sebuah perkongsian. Berkongsilah walaupun ianya tidak semanis madu kerana mungkin itulah sebenarnya yang paling manis tanpa kita sedari.

No comments:

Post a Comment