Sunday, December 9, 2012

Aku nak jadi budak @ manusia yang baik

Aku nak sangat ingin menjadi seorang manusia yang baik. Baik dari segi tutur kata ataupun ahlaknya. Aku sangat cemburu dengan orang yang berubah menjadi seorang yang baik malah istiqamah dengan setiap perubahan yang dilakukan. Ya, Allah memang sungguh Hidayah itu milik engkau. Kadang-kadang aku fikir, aku dikalangan orang yang mungkin sedikit faham tentang Islam, namun kesungguhan aku untuk betul-betul istiqamah dijalan kebaikkan itu agak payah, kenapa?

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, kalau mereka tidak mengubahnya sendiri. Aku sedar itu. Tiada orang lain yang mampu mengubah aku melainkan diri aku sendiri. Dan aku sendiri rasa kecewa dengan diri sendiri, aku tahu mati dan kiamat itu tetap akan tiba namun amalan??



Hendak berubah jadi baik perlukan persekitaran yang baik. allahamdulillah di rumah ibubapa aku juga seorang yang menekankan agama walaupun pengetahuan agama mereka tidak tinggi. Sekurang-kurangnya mereka amalkan apa yang mereka ketahui. Di sini, tempat akau belajar, ramai sahaja kawan-kawan yang kearah kebaikan. Rakan-rakan rapatku? Mereka biasa sahaja. Cuma aku tak tahu bagaimana hendak mengajak mereka kearah kebaikan.Aku memang lemah bab menerangkan dan menceritakan. Antara kami, 2 orang sahaja yang pergi usrah. Sepatutnya aku memberi usrah kepada mereka yang tidak pergi, tapi aku tidak mampu.Ah....alasan...

Majlis-majlis ilmu di UKM ini banyak. Aku rasa macam nak pergi semua. Last-last kadang-kadang semua tak terpergi. Aku mahu ada orang yang sama-sama kuat untuk mencari ilmu. Aku mahu orang yang sama-sama hendak berubah menjadi lebih baik. Aku mahu seorang sahabat yang bayak bagi dorongan. Bagi nasihat, bagi sokongan. Aku tahu sahabat aku baik tapi disebabkan aku tidak baik, aku masih belum mendapat sahabat yang cukup sempurna. Bukan mereka tidak sempurna, aku yang belum mampu menjadi baik.........................

Jadi baik??

Tanya diri sendirilah....

No comments:

Post a Comment