Thursday, November 1, 2012

Kisah di ktm, raya dan atok

Jam menunjukkan jam 8.30 Pagi. aku sepatutnya sudah bersiap sedia untuk pulang ke kampung halamn aku di Johor. Namun begitu, aku masih belum membuat sebarang persiapan. Handset ku berbunyi....

" Akak tak siap lagi?"

" akak penat, malam tadi tidur lewat"

" Cepat sikit, ila balik awal tau"

" ya...ya"

Sepatutnya jam 9, kawan aku suruh pergi meeting dengan dr Jamil tapi terpaksalah di cancelkan. Aku bergegas menyiapkan diri lantas jam 9.30 aku menaiki bas.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Tidak ada apa-apa yang spesial sangat raya kali ni. korban pun tak buat. Aku membantu mak menyiang sayur kangkuk dan taugeh. Teka masak apa? jeng..jeng....

Adik main game. Ila kononnya sudy tapi telah pengsen. Iyalah budak asrama. abang zaki? Tidak pasti sebab tak ingat dia buat apa.

Ayah? Dia pergi sekolah. Bertugas. Jam 5 petang kami bertolak ke batu pahat kampung halaman atok dan nenek.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Semua orang puasa hari tu. Selamat berbuka semua...sayur kangkung dengan taugeh tadi buat masak pecel. Sedapkan....

Aku melihat atok aku. sayup je pandangan aku terhadap dia. Tapi aku nampak atok agak sedikit berisi. kaki dia dah bengkak, so dia agak susah nak berjalan.Kondisi atok tak sama macam beberapa tahun dulu. Atok dulu masih lagi mampu solat berdiri sekarang dah tak mampu nak berdiri. Ingatan atok pun dah tak kuat.

Atok umpama anak kecil. Aku berpengalaman menyuapkan atok, bagi minum air dan bual-bual dengan dia. Mak kata belajar buat semua tu. Tapi bila aku tengok atok je, aku memuhasabah diri aku, beginikah ketika aku tua nanti.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Balik UKM

Sperti biasalah aku naik kenderaan awam seperti bas dan ktm. Dalam perjalanan ke ukm menaiki ktm, ada seorang pakcik atau sengkatan dengan atok akulah umurnya. Dia bertanyakan aku bolehkan dia duduk bersebelahan dengan aku. Dan aku mestilah membenarkannya, yalah tak kan tak bagi.

Kenapalah mulut aku ringan sangat untuk bertanya pak cik tu dari mana. Pakcik tu dari Kuala Pilah melawat kakaknya di bandar tasik selatan. Selepas bertanya tak lama kemudian pak cik tu bagi aku air kotak. Sebenarnya aku dah kenyang baru lepas makan. Tapi tak pelah aku terima.

Dalam keadaan agak pening kerana sakit tekak, kemudian pakcik tu bagi pulak roti. ya Allah banyak pula pak cik ni bagi. Tak lama lepastu dah nak sampai pakcik tu bagi pula buah betik..Aish....kenapa pula dia bagi-bagi ni. Agak takut sebenarnya tapi bersangka baik. Di Kuala pilah dia duduk dengan kakaknya dan anak sedara dia. anak dia? aku tak tahu. Tak tanya pulak.

Sampai di KTM UKM, pak cik tu bagi RM 10. Aku yang ni memang tak boleh terima. Kenapa nak bagi aku duit. Aku suruh pakcik tu bagi kepada anak buah dia. Dia kata anak buah dia tak nak.Macam mana ni....aku terima jelah. dia kata RM10 ni tak banyak.Tak tahu nak buat apa. Mungkin aku boleh doakan bahagia dunia akhirat.Sampai aku ingat dia ni siapa? Malaikat ke? huhu.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Peristiwa yang mengajar aku erti kehidupan dan bermuhasabah setiap perkara yang kita lakukan.




No comments:

Post a Comment