Thursday, January 6, 2011

sejauh mana sosial rights??

Terdapat 3 model kekurangan keupayaan..

          Model kebajikan ialah di mana orang kurang upaya hanya menerima bantuan tanpa usahanya sendiri. Bantuan yang diberikan selalunya diberikan oleh orang yang mempunyai kuasa. Model ini mempunyai kebaikan tersendiri iaitu memupuk keprahatinan orang ramai terhadap orang kurang upaya. Namun begitu, ia menyebabkan orang kurang upaya ini tidak boleh berusaha sendiri serta mereka tidak mempunyai kuasa atau autoriti untuk menyatakan kehendak mereka.
Model perubatan pula ialah orang kurang upaya ini perlu dirawat berdasarkan kecacatannya. Sesetengah doktor mungkin mahu menggunakan kepakarannya untuk merawat orang kurang upaya. Mereka akan menentukan apakah rawatan yang harus dan patut diterima oleh orang kurang upaya ini.Namun begitu, tidak semestinya apa yang diberi rawatan dapat memudahkan perjalanan hidup mereka.Orang kurang upaya juga akan bergantung kepada khidmat pakar doktor semata-mata.
Model hak-hak sosial ialah kita melihat orang kurang upaya dari sudut yang pelbagai. Mereka sebenarnya lebih suka untuk membuat sesuatu pekerjaan sendiri kerana mereka beranggapan sampai bila mereka harus bergantung hidup kepada orang lain.Oleh itu hak-hak sosial dimaksudkan disini kita perlu ubah susana persekitaran, prasana dan kemudahan kepada mesra oku. Contohnya sekiranya oku mahu menaiki tangga, prasarana yang boleh diubah ilah kepada lif. Selain itu dari segi pembelajaran pula, contohnya orang yang mempunyai msalah penglihatan mereka perlu diberi bantuan bahan bacaan braile.
Kesimpulannya, model hak-hak asasi ialah model yang terbaik berbanding model-model lain kerana, mereka dapat memaksimumkan keupayaan yang  mereka ada dengan pengubahsuaian persekitaran seperti prasarana, kemudahan, alat bantu mengajar yang dapat membantu memudahkan kehidupan mereka.Ya saya bersetuju dengan pendapat ini kerana, ssecara tidak langsung ia dapat menguntungkan negara kerana orang kurang upaya dapat berkerja sendiri, berdikari seterusnya dapat menyumbang kepakaran yang mereka ada serta tidak menyusahkan masayarakat.

No comments:

Post a Comment