Monday, October 1, 2012

MARAH

Semalam saya rasa geram dan marah. Saya beranggapan semua kena bergantung kepada saya. Tetapi saya paling tidak suka perasaan marah. Kadangkala bila kita marah kita akan hilang pertimbangan. Orang yang tidak bersalah boleh menjadi mangsa. Bagi saya anda pun tidak suka dimarahi bila bukan anda yang melakukannya.Oleh itu jangan buat seperti itu kepada orang lain, sekiranya anda tidak mahu diperlakukan seperti itu.

Situasi saya berbeza, jika dahulu mudah sangat marah kepada orang, ia akan membuatkan kepala saya sakit. Tenaga akan lebih banyak diperlukan jika kita marah. dan kita akan berasa penat.Kini perasaan marah saya mudah hilang.Maka saya fikir begini, anda marah, apa anda boleh buat? perkara tu boleh menjadi lebih baik? tidakkan...So, cool...rileks...tarik nafas dan lakukannya. Kalau kita marah-marah pun kita masih lagi perlukan mereka untuk melakukan kerja bersama-sama. Tapi saya tahu sabar manusia ada hadnya. Cuma marah manusia janganlah sampai silaturrahim terputus, tak bercakap selama beberapa hari. Jangan pentingkan diri sendiri. Hidup di bumi ini kita saling perlu-memerlukan. Kalau nak rasa diri sahaja yang hebat dan betul jangan duduk di bumi ini.



Saya percaya orang yang mudah marah-marah, hidup dia tidak bahagia berbanding orang yang sentiasa senyum walaupun dalam hatinya marah-marah. Apapun ambil wuduk, duduk dan baring untuk legakan perasaan marah anda.

No comments:

Post a Comment