Wednesday, October 3, 2012

SAMSENG

Harian metro hari ini di sini
Umurnya baru 9 tahun, tapi perangai berlagak macam samseng  memang samseng. Astaghfirullah mintalah jauh daripada anak muridku,anak,adik...Adakah kerana tidak suka akan seseorang itu sampai begitu sekali tindakannya...Masalahnya sekarang umur budak tu bari s.e.m.b.i.l.a.n tahun.

Persoalannya sialah siapa?

1. Ibubapa

Ramai dalam kalangan masyarakat kita akan cuba menundingjari kepada ibubapa. Ibubapa sibuklah, bercerailah, tidak ambil berat tentang anaklah. Tapi bagi situasi ini kita cuba lihat dimanakah kejadian tersebut berlaku? 1.30 petang di sekolah. Ya, MUNGKIN ada salah satu penyebabnya tapi saya kurang bersetuju. Bagaimana kalau ibubapa yang sangat sayang, jaga anaknya dengan baik, prihatin tentang keadaan anak di sekolah? MUNGKINkah masih menjadi salah kepada ibubapa?

2. Guru

Bila dah kecoh satu sekolah, ibubapa dan masyarakat mula menyerang guru. Guru tidak prihatinlah, tak pandai ajar anak oranglah, tiada kawalan disiplinlah. Ibu nak jaga seorang anak pun payah lagikan guru nak jaga murid 30 orang satu kelas. 

3. Pengaruh rakan

Ini semua sebab rakan yang beperangai jahatlah ni mempengaruhi mereka. Err...habis tu rakan dia terpengaruh kat siapa? kawan dia juga? habis perangai buruk kawan dia salah siapa? kwan dia juga?
kadang-kadang resistance diri yang tidak kuat mahu menyalahkan orang lain. Tapi budak tu baru s.e.m.b.i.l.a.n tahun.


4. Sistem pendidikan

Sitem pendidikan? pendidikan yang hanya mengejar duniawi? tapi dalam sistem pendidikan ada ajar nilai-nilai murni. Tapi kenapa masih ada terdapat murid yang masih melakukan perkara mazmumah?

5. Filem

Ada sedikit setuju. Tak dapat dinafikan cerita-cerita gangster, lucah, memang sangat banyak menular di negara kita. Bukan ibubapa tidak boleh kawal tapi dengan dunia teknologi sekarang memudahkan perkara tersebut didapati. Cerita kartun pun mereka boleh terpengaruh apatah lagi filem lakonan sebenar manusia.

6. Anda nyatakan sendiri

:: Sebenarnya salah siapa anda sendiri yang boleh menjawabnya. sesiapapun salahnya sebenarnya menjadi tanggungjawab kita membentuk generasi menjadi insan yang soleh dan solehah dunia dan akhirat. Jangan mengharap kepada seseorang sahaja tapi kita semua perlu bantu mereka. 




No comments:

Post a Comment