Tuesday, November 17, 2009

belajar kerana ap?

cita-cita saya nak jadi doktor gigi.....itulah ungkapan ayatku berikan ketika guruku tanya apakah cita2 ku ketika aku darjah 1.....apkah cita-cita awk?saya nak jadi doktor gigi...tak payahlah doktor gigi doktor je guruku membalas ketika itu aku darjah 3.dayah nak jadi ap?nenekku bertanya...doktor nek..aku belajar dan belajar kerana mahu menjadi seorang doktor...aku letakkan matlamat belajarku karana mahu menjadi seorang doktor.tapi aku fikir lagi...keputusan SPMku tidak melayakkan aku untuk menjadi seorang doktor ....tapi aku masih menyimpan cita-citaku itu..di matrikulasi seringkali aku menangis kerana tidak mendapat keputusan yg memberangsangkan..walaupun aku tidaklah teruk mana tp sebenarnya telah melemahkan semangatku untuk menjadi seorang doktor ataupu apa2 sahaja pekerjaan di hospital...aku mula berfikir belajar untuk mendapatkan pekerjaan...kwnku bertanya ap awk pilih? aku jawab cikgu pend khas..tp knp?entahlah aku mula berfikir aku mahu mengikut kehendak ibuku walaupun aku tidak rela tambah-tambahan lagi pointer tidak melebihi 3.5.ibuku kata seronok tp aku rasa rendah diri entahlah...ITU SEMUA DULU..................untuk apa aku belajar sebenarnya?untuk ap?adakah kerja semta-mata?erm....aku rasa aku dah tersalah niat...niatku belajar bukan kerana nak menuntut ilmu tapi kerja...Seringkali ku fikir ikhlaskah hati ini?hanya Allah sahaja yang tahu..SEKARANG....aku mengambil pend khas di UKM....pernah kwnku bertanya x nak tukarke?aku kata x pelah aku redha mungkin ada hikmahnya...aku silap yang aku sebenarnya bukan belajar kerana aku ingin belajar...namun hati ini sudah terbuka untuk belajar dengan rasa seronok...tapi apakah sebelum ini aku seronok?ya memang aku seronok tapi tujuan aku salah...kini aku belajar kerana aku mahu ilmu,mahu ilmu..ya memang kadangkala kau masih terfikir, terfikir untuk belajar sains kembali....kerana aku sgt2 suka belajar sains..tapi sekarang?aku fikir kadang2 aku rasa penat bila aku belajar sains tp aku tidak teruskan lagi...tp mungkin ada HIKMAHNYAKadang-kadang kita rasa boring dan bosan itu lumrah..tapi bila kita baca buku,belajar dari hati bukan kepala aku rasa masuk....perlu bersihkan hati ini mungkin?...banyak lagi sebenarnya kita perlu belajar..IKHLASKAN hati kerna ALLAH...tinggikan ilmu kerana ISLAM..belajarlah,belajarlah tuntutlah ilmu sampai keliang lahad..p/s: jomlah kita belajar di pondok baitul qura' di melaka jika kelapangan cuti ini...penuhi ilmu didada..

No comments:

Post a Comment