Wednesday, May 2, 2012

AKU KHIANATI SAHABATKU

Topik kali ini, saya akan membicarakan soal pengkhianatan seorang sahabat. Siapa sahabat? Sahabat ialah orang yang rapat dengan kita. Selalu menasihati kita kearah kebaikan dan mencegah kearah kemungkaran. Mereka inilah yang selalu mendampingi kita ketika susah ataupun senang. Hidup tanpa sahabat memanglah sunyi.




Namun begitu, langit tidak selalu cerah. Tatkala kita perlukan pertolongan sahabat, dia menjauhkan diri. Disaat itu, mulalah hati kita berbisik :

"kenapalah dia tak faham aku",
"cubalah bagi aku semangat",
"dia ni pentingkan diri je",
"tengoklah tu kacang lupakan kulit".

Itulah merupakan dialog-dialog yang mungkin bermain dihati serta minda saya dan anda.Peransangka buruk telah menguasai diri, walhal dahulunya bukan main hebat berkasih sayang. 

Sikap seorang sahabat bukan begitu. Anda tidak layak digelar sahabat. Anda mahu dikasihi tapi anda mempunyai perasangka buruk terhadapnya. Bukankah sifat sahabat itu sentiasa berlapang dada terhadap tingkahlaku sahabatnya itu. Mungkin dia mempunyai masalahnya yang tersendiri.

Wahai sahabat, 
jika mahu disayangi maka sayangilah ia,
jika mahu dihormati maka hormatila ia,
jika tidak suka dimarahi maka kasihila ia,
jika tidak suka dikhianati maka percayailah ia,

Wahai sahabat,
Hidup ini merupakan perkongsian,
Tatkala anda sedih, Senyumlah,
Tatkala anda gembira, Kongsilah,
Tatkala anda marah, Pendamlah,
Jangan biarkan sahabatmu itu terluka.

Aku mahu tatkala melihat wajahmu,
Mengingatkan aku pada-Nya.

Wahai sahabat,
Ingatkanlah jika aku terlupa,
Sokonglah jika aku duka,
Bimbinglah jika aku leka,
Maafkanlah jika aku salah,

Aku mahu kita bersahabat sampai ke Syurga.




No comments:

Post a Comment